Vandra i fjällen (10 saker att TÄNKA PÅ vid fjällvandring)

Är det något vi gillar extra mycket så är det att vandra i fjällen. Det är något speciellt, samtidigt som det är utmanande. Det är en häftig känsla att känna sig liten mot den stora naturen som finns runt oss.

Alla kan fjällvandra, det finns både lätta leder och mer avancerad vandring i fjällen. Men det är en del saker att tänka på och ta hänsyn till innan du ger dig ut i fjällvärlden. Läs vidare för att ta reda på mer..

Saker att tänka på när du fjällvandrar, vädret är sämre i fjällen, det är en backigare terräng, du kan behöva vada över vattendrag, dålig mobiltäckning, följ sommarleder när du fjällvandrar på vår/sommar/höst, ha en lätt packning och förbered kroppen innan fjällvandring.

1. Vädret är sämre i fjällen

ha koll på vädret när du fjällvandrar
Under en fjällvandring där vädret slog om på några minuter. Kraftig dimma som drog in men försvann lika snabbat som tur var.

Det är alltid varierande väder i fjällen till skillnad mot t.ex. Stockholm, där vädret är mer stabilt. Var beredd på att vädret kan skifta från fint och soligt till regn och blåsigt på några minuter i fjällen.

Var alltid beredd på att du kan få vandra i hårda vindar när du fjällvandrar. Se därför till att ha bra skalkläder du snabbt kan dra på när vädret slår om.

Kolla vädret innan du ger dig av

Ska du vandra i fjällen är det viktigt att du kollar upp vädret först och planerar din vandring efter det.

Vi kollar alltid fjällvädret på SMHI där vi får de säkraste väderprognoserna och den stämmer oftast bra. Följ prognosen eftersom den kan ändras från dag till dag.

Andra ställen du kan kolla fjällvädret på:

  • YR.no
  • Klart.se

Lär dig läsa av vädret på fjället

vädret slår om snabbare i fjällen
Här är det fint väder men längre bort växer det upp moln. I det här fallet var det lugnt, men ha kolla på Cumulonimbus-moln, ofta betyder det oväder.

Det tydligaste tecknet på att ett oväder är på ingång är när det bildas Cumulonimbus moln (bymoln) på himlen.

Det är stora täta moln som växer upp på höjden, vissa kan se ut som en stor svamp. Med dom kommer det ett intensivt oväder som åska, hagel, regn och hårda vindar. Vanligast är de på sommaren. Du kan läsa mer på SMHI.

2. Det är mer backar i fjällen

backig terräng i fjällen
Backig ojämn terräng påväg upp mot Ullådalen. Smal stig och mycket mygg men en vacker utsikt fick vi.

Terrängen i fjällen är backig till skillnad från låglandsvandring. Att fjällvandra tar mycket mer i benen än vad du kanske tror. Därför är det viktigt med bra skor som är stabila och en lätt packning.

Fjällvandring tar på benen

Det känns i benen när du gå uppför men också nerför. Det är viktigt med flera pauser när du vandra i fjällen så du inte blir trött och tar ut dig för snabbt. Blir du trött är det lätt att göra misstag och kliva snett.

Vandringsstavar

Använd vandringsstavar när du vandrar i fjällen. Det är ett bra hjälpmedel för att både gå upp och ner med. De bromsar i nedförsbacke och du kan trycka ifrån med armarna i uppförsbacke. Vandringsstavar kan du ställa in efter terräng om du går upp eller.

3. Du kan behöva korsa vattendrag (Vada)

korsa vattendrag i fjällen vada
Här är vi vid vadet vid Ulvåtjärns vindskydd (på väg tillbaka till Storulvån efter att passerat Ulvåtjärns vindskydd från Blåhammaren). Här är vattendraget ganska grunt och oftast inte så starkt.

På många platser och längs med vandringsleder i fjällen kan du behöva vada. Vilket innebär att du måste korsa vattendrag som bäckar och forsar.

Vid Storulvåns Fjällstation är vattendraget betydligt starkare (och djupare). Där tränade de på att korsa vattendraget med hjälp av varandra när vi gick förbi.

Ta med ett par extra skor du kan vada med

vada korsa vattendrag i fjällen
Här hade vi med oss badskor med hård sula. Det fungerar dock lika bra att bara dra över byxorna över kängan så länge vattennivån är hyffsat låg.

Vada aldrig över en bäck utan skor. Utan ta med ett par extra skor du har för att vada med eller vada i dina vandringskängor (dra byxbenen över så det blir tätt).

Ett par trailskor eller ett par sandaler funkar bra. Vadar du utan skor finns det risk att du domnar i fötterna eftersom vattnet är riktigt kallt. Är dina fötter nedkylda ökar också risken för skador.

Gå över där det är som bredast

Det är lättast att vada över där bäcken är som bredast. Där är det oftast mindre vatten och det är också mindre strömt där.

4. Det är dålig mobiltäckning i fjällen

dålig mobiltäckning i fjällen

På flera områden i fjällen är det dålig mobiltäckning eller ingen täckning alls, eftersom det inte är så tät befolkat i fjällen som det är i andra delar av landet. Var beredd på att täckningen bara kan försvinna.

Vi har till och med tappat täckningen när vi vandrat i Vålådalen och Storulvån. Och det är ändå stora och välbesökta vandringsområden.

Ta med en GPS

Vill du vara säker på att du har täckning ska du använda dig av en GPS som inte är beroende av någon täckning utan fungerar via satelliter. Du kan hyra GPS i många fjällområden om du inte har en egen.

Att ha möjlighet att kommunicera, navigera och kalla på hjälp om det händer en olycka är något av det viktigaste för att vandra säkert, speciellt på fjället.

5. Följ sommarleder när du fjällvandrar

skillnad på sommarled och vinterled
Här ser ni skillnaden på hur sommarleder och vinterleder ser ut.

Vandrar du i fjällen på sommar och hösten är det viktigt att du följer sommarlederna. Sommarleder är markerade med färgmarkeringar, stenhögar och avståndsskyltar.

Ibland är det delade leder, både sommar- och vinterled går på samma ställe. Räkna med en vandring över blöta marker och leriga partier.

Vinterleder går oftast över våtmark

Undvik att följa vinterleder på sommaren. Vintreleder gå vanligast över våtmark och tar dig oftast bort mot sjöar och från vandringslederna. Du känner igen en vinterled med ett kryss på en stolpe.

6. Ät frystorkad mat

frystorkad mat är bra i fjällen

Att äta frystorkad mat på fjällvandringen är både smidigt och lätt att bära med sig. Det enda du behöver är hett vatten. Och vatten finns det gott om i fjällen.

Planera in vattenstop

Det fina med att vandra i fjällen är att du slipper bära med dig massa vatten. Det finns gott om vattendrag och bäckar du kan hämta fjällvatten ifrån.

Planera in stopp där du kan fylla på med vatten. Ta med dig lite extra vid sista vattenstoppet som du kan använda för att koka till den frystorkade mat.

7. Packa hellre för lite än för mycket

packa lätt vid fjällvandring

Som vi nämnde innan är terrängen i fjällen backig till skillnad från låglandsvandring. Därför är det bra att försöka packa så lite och lätt som möjligt. Allt du kan banta ner i packningen är bra, det kommer göra det lättare att vandra i fjällen.

Testa att gå runt med packningen hemma på kortare promenader för att känna hur det känns innan du drar iväg och fjällvandrar.

Tips på hur du kan packa lätt

  • Använd underställ i merinoull – Merinoull är ett bra material för det torkar snabbt och börjar inte lukta, det är också ett lätt material. Det räcker att ha med sig två underställ i merinoull som du kan varva mellan.
  • Ta med en vattenflaska med vattenfilter – Som tur är finns det gott om vattendrag i fjällen du kan dricka direkt ur vilket gör att du slipper bära på massa vatten. Men vill du inte dricka direkt ur en bäck är en vattenflaska med filer bra. Du kan fylla flaskan med vatten och dricka direkt ut vattenflaskan samtidigt som vattnet filtreras.
  • Ät frystorkad mat – Att ta med sig frystorkad mat på fjällvandringen är ett av de bästa sätten att dra ner på vikten i ryggsäcken. Det väger knappt något och det enda du behöver tillsätta är vatten.

8. Stör inte betande renar

stör inte betande renar på fjället
Betande ren vi mötte på Åreskutan.

Viktigt när du vandrar i fjällen är att inte störa betande renar och visa respekt för renskötseln. Extra viktigt är det under våren när renarna är extra känsliga eftersom de väntar sina kalvar.

Tänk på det här om du ser en ren på fjället:

  • Stanna till, var tyst och låt renarna passera dig i egen takt
  • Gå aldrig mot en ren. Ta en omväg istället
  • Ha din hund kopplad och nära dig. Renar upplever hundra som hot
  • Har renen lyft på huvudet och svansen samtidigt som de spetsat öronen? Då är den stressad och du ska backa.

9. Träna inför en fjällvandring

träna för fjällvandring

Som vi var inne på tidigare är fjällvandring mer krävande för kroppen än vad det är att låglandsvandra. Innan du ger dig ut på fjällvandring är det bra om du förbereder kroppen på det. Även om du ska vandra dagsturer i fjällen.

Så, måste du vara vältränad för att fjällvandra? Nej, det måste du inte. Men fjällvandringen blir lättare, roligare och risk för misstag och skador minskar om du har förberett kroppen innan.

Tips på hur du kan träna inför en fjällvandring

  • Ta längre promenader gärna i skogsområden, där du får en mer ojämn terräng att gå på än grus och asfalt.
  • Har du en brant backe eller ett berg i närheten. Gå upp för den några gånger i veckan.
  • Lägg sedan till din ryggsäck med packning och öka vikten i ryggsäcken successivt.
  • Träna kondition som att cykla eller springa
  • Glöm inte att stretcha

Kom ihåg att alla kan fjällvandra det gäller bara att anpassa sträckor och terräng efter vad du klara av!

10. Det är mycket mygg i fjällen

mygg i fjällen
Vi använder MYGGA och Bushmans myggmedel.

Förbered dig på att det är mycket mygg i fjällen. Speciellt om du vandrar under sommarmånaderna som är mellan juni till augusti.

Packa ner myggmedel och mygghatt om du vill slippa bli störd av ettriga mygg och knott under fjällvandringen. Det är mest mygg vid våtmarker och skog.

Övernatta i fjällen

I fjällen kan du bo på lite olika sätt som tält, STF stugor och i vindskydd. Vi föredrar att tälta när vi vandrar, det känns mer fritt och vi kan själva välja var vi ska sova.

Tälta

tälta i fjällen

Fördelarna med att tälta är att du kan slå läger där du vill. Och du måste inte förboka något boende eller komma fram till ett fullt vindskydd om du vandrar under högsäsongen.

Vi rekommendera att ta med ett tält om du inte har bokat boende på någon STF stuga eller fjällstation. Så du vet att du har någonstans att sova om det skulle vara fullt i vindskydd eller raststuga.

STF Stugor

I fjällen kan du boka STF boenden. De ligger oftast 10-20km mellan vandra som motsvarar en dagsvandring. Det är enklare stugor utan rinnande vatten och el.

Ett tips är att förboka stugor innan du börjar vandra för att vara säker på att du har ett boende. Att bo i STF stugor kostar lite och priset varierar beroende på fjällområde och vilken säsong du besöker dom på.

Läs mer om STF stugor på Svenska Turistföreningen.

Vindskydd

övernatta i fjällen

Ett annat sätt att övernatta på i fjällen är i vindskydd. Du kan se på fjällkartan vart de finns utplacerade. Det kostar inget men räkna med att det är kallare att sova i ett vindskydd än i tält och det är mycket mygg på sommaren.

Alla kan nyttja vindskydd och de är inte bokningsbara. Så du får helt enkelt samsas med andra. Risken med vindskydd är att det kan vara fullt om du har otur och då står du utan sovplats. Ha ett tält med som backup.

Mat på fjällvandring

mat på fjällvandring
Här ovanför är ett exempel på typisk mat vi har med oss på fjällvandring. Frystorkat, nötter och energibars.

Planera in hur länge du ska vara ute och fjällvandra så du har mat för alla dagar. Vi brukar alltid packa ner lite extra mat. Ibland kan väder ställa till det så det inte går att vandra. Eller du kanske behöver en dags vila.

Enklast är att packa ner frystorkad mat det är lättast att tillaga, väger lite och tar inte mycket plats som konserver och färsk mat gör. Frystorkad mat är heller inte beroende av att stå kallt. Du behöver bara tillsätta varmt vatten.

Fylla på med mat under fjällvandringen

Behöver du mer mat under vandringen finns det små fjällbutiker längs många vandringsleder. Vissa fjällbutiker har ett större utval av mat och några har ett mindre.

Planera in att stanna till vid en fjällbutik under vandringen och fyll på med mat om det behövs. Här kan du se en karta vart STFs fjällbutiker ligger i fjällen så du lättare kan planera i det.

Snabb energi

Energi behöver vi mycket av när vi fjällvandrar. Snabb energi får du av energibars, torkad frukt och nötter. De väger lite och tar lite plats och det är perfekt att ha när du börjar bli trött. Vi har alltid energibars och några påsar med nötter och russin i.

Övriga tips vid fjällvandring

Lite mer generella tips att tänka på när du ska fjällvandra är:

  • Planera vandringen
  • Berätta om din vandringsrutt för anhöriga
  • Klä dig i lager-på-lager
  • Ta med GPS eller karta och kompass
Magisk fjällvandring med utsikt
Här fick vi magisk utsikt från toppen av Getryggen. Typisk belöning när man fjällvandrar. 1 timme senare slog det om till oväder och dimma.
fjällvandring i lofsdalen
Det var en lång backe upp till toppen på Hovärken i Lofsdalen. Men utsikten är vacker. Ett tips är att ta med matsäck och mycket vatten. Glöm inte att pausa på vägen upp.
fjällvandring i idre
En sen sommarkväll i Idre. Ljuset är helt magiskt här i slutet på juli.
En regnig dag i Åre. Vid fjällvandring får man vara beredd på alla väder, men oftast slår det om snabbt så börjar det regna – slutar det oftast ganska fort.

Vanliga frågor om fjällvandring

Vilka risker finns med att vandra i fjällen?

De största riskerna med att fjällvandra är framförallt vädret. Att det skiftar så snabbt. Vissa terränger är svåra att ta sig fram på så därför är det viktigt att du inte vandrar över din förmåga.

Kan man fjällvandra ensam?

Ja det kan du. Planera och förbered dig först och välj en terräng och vandringsled som du klara av att vandra.

När är bästa tiden för fjällvandring?

Vi tycker att hösten är den bästa tiden att vandra på i fjällen. Myggen är borta och det kan fortfarande vara varmt på dagarna. Slutet på augusti-september är fina månader.

Får man ta med hund på fjällvandringen?

Ja det får du. Men hundar ska hållas kopplad mellan 1mars-20augusti för att inte störa djurlivet som är i fjällen. I alla Sveriges nationalparker är det krav på koppel och speciella regler hundar finns. Kontakta nationalparken du tänka att besöka för att ta reda på vad som gäller där.

Sammanfattning

  • Vädret är sämre i fjällen
  • Det är mer backar i fjällen
  • Du kan behöva vada över vattendrag
  • Det är dålig mobiltäckning i fjällen
  • Följ sommarleder när du fjällvandrar
  • Ät frystorkad mat
  • Packa hellre för lite än för mycket
  • Stör inte betande renar
  • Träna inför en fjällvandring
  • Det är mycket mygg i fjällen

Ha en trevlig tur i fjällen! Och glöm inte myggmedlet när du fjällvandrar på sommaren 😉

Lämna en kommentar

För att ge en bättre användarupplevelse använder vi och våra partners cookies för att lagra- och/eller få åtkomst till enhetsinformation. Genom att klicka på ”Acceptera” godkänner du användningen av cookies. De gör det möjligt för oss och våra partners att behandla icke-känslig information som IP-adress, unikt ID och surfdata för att kunna visa personligt anpassade annonser och innehåll, mäta annonser och innehåll, få målgruppsinsikter och utveckla och förbättra våra produkter.  Lär dig mer