Vandringsstavar eller inte? (När du ska ha dom & inte)

Att vandra med vandringsstavar eller inte är en ganska vanlig fundering och vi själva vandrar både med- och utan stavar beroende på vilken typ av vandring vi gör. Det finns helt klart flera fördelar med vandringsstavar (och nackdelar) som vi kommer att gå igenom i den här artikeln.

Vandringsstavar är bra om du fjällvandrar där du går mycket upp- och nedför, om du har tung packning, om du vandrar med snöskor på vintern eller för att avlasta knän och fotleder.

Nackdelen med vandringsstavar är att det krävs lite övning innan du kommer in i det och det är en extra grej att ta med sig på vandringen.

Vandra med eller utan stavar?

Vi själva vandrar med stavar när vi har tung packning på ryggen, eller om vi t.ex. fjällvandrar flera dagar i sträck med ryggsäck.

Att vandra i brant terräng kan vara extremt påfrestande för framförallt knän och vi har flera gånger fått känna på det själva, där hjälper verkligen vandringsstavarna till att avlasta knän, fötter och rygg.

vandringsstavar fördelar nackdelar
Vid fjällvandring där det är mycket kuperad terräng använder vi gärna vandringsstavar för att avlasta knän, lår och fötter. Om terrängen är mer flack och- (eller) har stora stenar och rötter som stavarna kan fastna i så vandrar vi hellre utan vandringsstavar.

När vi väljer att vandra med vandringsstavar

  • När vi har tung packning
  • Vid brant fjällvandring
  • Vid tyngre flerdagarsvandringar
  • Vandring med snöskor
  • Vandring på vinter och isigt underlag

När vi väljer att inte använda vandringsstavar

  • Kortare vandringsturer utan packning
  • Dagsturer utan packning
  • Kortare dagsvandringar med lätt ryggsäck
  • Dagsvandringar på flackt underlag
  • Vid underlag med stora stenar, rötter och hålor där de kan fastna, slinta eller åka ner
  • Skärgårdsvandring med hala stenar

Fördelar med vandringsstavar

Ok, nu har vi berättat när vi väljer att vandra med stavar, men vad är det egentligen som gör dom så bra?

  • Vandringsstavar avlastar knän och fötter, framförallt i backar eftersom du kan hjälpa till med överkroppen
  • Du får kraftigare steg eftersom du hjälper till att skjuta ifrån med armarna
  • Vandringsstavar hjälper till med hållningen, framförallt om du har en tung ryggsäck
  • Det är lättare att korsa bäckar och vattendrag eftersom du kan få balans med hjälp av stavarna
  • Du kan använda stavarna i myrmarker för att känna hur stabil eller mjuk marken är så du inte sjunker igenom
  • Om du är trött kan stavarna hjälpa dig att undvika skoskav när du vandrar, är du trött i benen kan du få en dålig hållning och gångteknik som gör att du går snett eller spänner fötterna och får skavsår

Nackdelar med vandringsstavar

Den enda nackdelen vi själva upplever med vandringsstavar är att det är en till grej att ha koll på. Om du vant dig med att vandra med stavar kan det kännas jobbigt att vandra utan. Att ha lite utrustning ger en större frihetskänsla.

Att alltid vandra med vandringsstavar kan även göra att du tappar lite av tekniken att vandra utan. På sikt kan det göra att det känns jobbigare att vandra utan stavar vilket skulle kunna ses som en nackdel.

Oftast är det faktiskt lättare att vandra med stavar och du orkar längre och det sliter mindre på kroppen.

Vandringsteknik – Vandringsstavar vs utan stavar

Om du någon gång vandrat med vandringsstavar så vet du att det blir en helt annan teknik än att vandra utan stavar. Man får en helt annan kraft i stegen och kan fördela belastningen över hela kroppen på ett annat sätt.

Den största vi såg när vi testade vandringsstavar för första gången, var vid just fjällvandring eller vandring med tung ryggsäck. Det är mycket lättare att hålla emot med i nedförsbackar och skjuta ifrån i uppförsbackar med vandringsstavar än när du vandrar utan dom.

Teknik för att vandra med vandringsstavar

  • Vandra uppför med vandringsstavar – När du vandrar uppför använder du stavarna för att få mer kraft genom att skjuta ifrån
  • Gå sidleds i sluttningar – Om du går sidleds i sluttningar kan du med fördel använda stavarna för att hålla balansen och fördela belastningen jämnare
  • Vandra nedför med vandringsstavar – När du går nedför använder du stavarna för att hålla emot och minskar du belastningen på knän, lår och fötter

Hur vandringsstavar kan användas på andra sätt

Vandringsstavar har fler fördelar än att hjälpa till med vandringen. Här nedanför listar vi några andra saker de kan användas till.

  • Som tältpinnar för vissa tält eller absider
  • Som markpinnar när man tältar i djup snö
  • Staga upp en tarp om man inte har tillgång till träd

Vem bör överväga vandringsstavar?

Det finns många tillfällen då vandringen blir bättre med stavar än utan. Här nedanför går vi igenom olika situationer där du borde överväga att använda vandringsstavar.

  • Om du får ont i knän eller fötter när du vandrar – Om du redan idag känner att du ofta får ont i knän eller fötter på dina vandringar bör du definitivt testa vandringsstavar. Stavarna kommer avlasta knän och fötter och sannolikheten är stor att du blir av med problemet med hjälp av stavar.
  • Om du ofta har tung packning – Om du ofta vandrar med tung ryggsäck och känner att det sliter på kroppen kommer du troligtvis känns dig hjälpt av stavar. De gör det lättare att få bra hållning och minska påfrestning på knän och fötter.
  • Om du går i mycket branta och långa backar – Om du vandrar mycket i fjällen är sannolikheten stor att du kommer att uppskatta stavar. Om du ofta känner dig sliten, framförallt nedför kommer du få stor hjälp av vandringsstavar. Att gå nedför i brant terräng sliter mer på knän om du vandrar utan vandringsstavar.

Det tar tid att lära sig rätt teknik

Det finns många diskussioner om man ska använda vandringsstavar eller inte och vi var själva motståndare till stavar ett bra tag i början. Och faktum är att vi inte var helt övertygade när vi testade första gången heller.

Att många inte gillar vandringsstavar beror ofta på att det tar lite tid att lära sig rätt teknik. Om man bara testar en dag kan det vara så att du använder fel teknik och känner att vandringen blir tyngre än utan.

Vårat råd är alltså att ge det en ärlig chans om du bestämmer dig för att testa. Använd stavarna under minst 3-4 vandringar innan du bestämmer dig för om det är bättre med dom eller utan. Då har du haft tid att lära dig tekniken och med stor sannolikhet känns det bättre än dag 1.

Lämna en kommentar

För att ge en bättre användarupplevelse använder vi och våra partners cookies för att lagra- och/eller få åtkomst till enhetsinformation. Genom att klicka på ”Acceptera” godkänner du användningen av cookies. De gör det möjligt för oss och våra partners att behandla icke-känslig information som IP-adress, unikt ID och surfdata för att kunna visa personligt anpassade annonser och innehåll, mäta annonser och innehåll, få målgruppsinsikter och utveckla och förbättra våra produkter.  Lär dig mer